از دوران ماقبل تاریخ، نوعی ارتباط در خصوص وجود و در دسترس بودن اجناس و کالاها وجود داشته است. تبلیغ مقوله ای نیسست که چندان جدید باشد و مربوط به سال های اخیر گردد بلکه ریشه در زندگی اجتماعی انسان ها دارد.

تاریخ تبلیغات در جهان:

تاریخ تبلیغات در جهان را به سه برهه طولانی می توان تقسیم کرد:

الف ـ دوران ما قبل بازاریابی

ب ـ دوران بارتباطات انبوه

ج ـ دوران پژوهش

دوران ماقبل بازاریابی(دوران قبل از ایجاد صنعت چاپ):

از زمان آغاز مبادله کالا بین افراد از دوران ما قبل تاریخ تا اواسط قرن هجدهم، خریداران و فروشندگان به شکل بسیار ابتدایی با هم ارتباط برقرار می کردند، در این ایام یعنی قبل از ایجاد صنعت چاپ که آغاز دوره جدیدی برای برقراری ارتباطات جمعی و شروع دوره تازه ای از تبلیغات بود، تبلیغات به سه صورت وجود داشت:

۱.علایم تجاری: علامت های مشخص روی مصنوعات مانند کاسه و یا کوزه های سفالی

۲.نشانها و تبلیغ روی دیوارها: جملاتی که بر روی سنگها و دیوارهای جنب محلی که اجناس به فروش می رسید، نوشته می شد.

۳.جارچیهای شهر: وظیفه جارچیها انتشار اخبار مهم و وقایع مورد علاقه مردم بود.

در اواخر این دوران بود(۱۴۵۰) که صنعت چاپ آن هم در ابتدائی ترین شکل آن پا به عرصه وجود گذاشت.

دوران ارتباطات انبوه:

از سال ۱۷۰۰ تا دهه های اول قرن بیستم، تبلیغ کنندگان به شدت می توانستند به بخش های بزرگی از بازار دست یابند که این کار نخست با استفاده از مطبوعات سریعتر و سپس با استفاده از رسانه های صوتی و تصویری میسر شد.

۱.آغاز آگهی های چاپ شده در مطبوعات:

آگهی های چاپ شده در مطبوعات شبیه سابق بود یعنی فقط جنبه اطلاع رسانی داشت. اولین نشانه آگهی رقابتی را می توان در سال ۱۷۱۰ پیدا کرد که در روزنامه تاتلر منتشر شد.

تبلیغات ریشه اش در انگلستان بود و وارد آمریکا گردید. با توسعه صنعت چاپ روز به روز بر تعداد روزنامه ها و مجله ها افزوده شد. فرانسه یکی از اولین کشورهای جهان است که در خصوص تبلیغات به شکل رسمی سابقه ای طولانی دارد.

۲.توسعه آژانس های تبلیغاتی:

آژانس های تبلیغاتی از جمله نیروهایی بودند که در راه تکمیل و پیشرفت تبلیغات کمک موثری بودند و آغاز توسعه آنها در آخر نیمه قرن نوزدهم بود.

وظیفه آژانس های تبلیغاتی ایجاد و طرح علایم تجاری، نوشتن متن آگهی ها، ترسیم عکس ها و نقش های تبلیغاتی، انتخاب حروف چاپ آگهی و حتی گاهی تجزیه و تحلیل بازار بود. در اوایل قرن بیستم بنگاه های تبلیغاتی وظایف دیگری از قبیل طرح ریزی، ایجاد و اجرای کامل مبارزات رقابتی پیدا نمودند که در مقابل کاری که انجام می دادند کارمزد خود را از آگهی دهنده و یا آگهی گیرنده و یا هر دو دریافت می داشتند.

۳. پیدایش رادیو و تلویزیون:

رادیو باعث شد تا افراد بی سواد که قدرت خواندن نداشتند از تبلیغات مطلع شوند و دیگر سواد لازم نبود که علاقمندان به کالاها از مزایای آن مطلع شوند.

اولین پیام رادیویی به وسیله مارکنی در سال ۱۸۹۵ فرستاده شد که در آن موقع بی سیم نام داشت. در سال ۱۹۱۹ در نتیجه آزمایش ها، صدای بشر به وسیله روش پخش از دستگاه تلفن شنیده شد.

اولین ایستگاه رادیویی برای استفاده تجارتی به نام کاکا در پیتسبورگ واقع در ایالت پنسیلوانیا ایجاد شد و بعدا در گوشه و کنار آمریکا و اروپا و سراسر جهان ایستگاه های رادیو به وجود آمد  و استفاده تبلیغاتی از این دستگاه شروع شد.

ظهور تلویزیون از اهمیت تبلیغات در رادیو کم کرد و به نسبت بیشتری از اهمیت روزنامه ها و مجله ها کاست.

به طور خلاصه می توان گفت دو واقعه مهم باعث ایجاد انقلاب در امر تبلیغات شده است. اولی اختراع صنعت چاپ در سال ۱۴۵۰ که باعث شد پیام ها به تعداد زیادی منتشر شود. دوم به وجود امدن دستگاه های پخش صدا در قرن بیستم بود که توانست پیام و گفتار را به دورترین نقاطی که مطبوعات در دسترس نبود و به گوش افرادی که سواد نداشتند برساند.

دوران پژوهش:

در خلال ۵۰ سال گذشته کارشناسان تبلیغ به شکل نظام مند تکنیک ها ی شناسایی و رسیدن به مخاطب را با استفاده از پیام هایی که به طور خاص برایش تنظیم شده است را بهبود بخشیده و مورد استفاده قرار می دهند. تکنولوژی جدید ارتباطی، راه رسیدن به فضای بهینه تبلیغاتی را میسرتر کرده است.تبلیغات به موازات تکامل یافتن به عنوان یک ابزار بازاریابی، به عنوان نیرویی اجتماعی با اقتصادی مهم نیز تلقی می گردد. مهمترین تغییر و رخداد در تبلییغات قرن بیستم حس مسؤولیت پذیری کارشناسان تبلیغ است.کلید موفقیت در تبلیغات، جذب اعتماد مردم است.

پیشینه تبلیغ در ایران:

نخستین وسایل آگهی رسانی، نصب تابلو و جارچیها بوده است و استفاده از آگهی در ایران به ادوار باستانی باز می گردد.

در عهد قاجار آگهی حداقل سه نام داشته است؛ ابتدا«اعلامنامه» و «اشتهارنامه» که قبول عامه نیافته است و سپس «اعلان». به دنبال تشکیل فرهنگستان ایران در سال ۱۳۱۴، واژه آگاهی جایگزین اعلان شد و بعد ها آگهی جای آن را گرفت.

عباس میرزا نایب السلطنه نخستین ایرانی است که پیش از انتشار نشریه در ایران به مطبوعات اروپا آگهی داد.

د ر سال ۱۳۱۶ اولین شرکت تبلیغاتی در ایران راه اندازی شد. کانون آگهی زیبا اولین موسسه تبلیغاتی و آگهی در ایران بوده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به کانال تلگرامی کانال تلگرام بیستانه بپیوندید

کانال تلگرام بیستانه