زندگی روزانه ما ارتباط تنگاتنگی با بازاریابی و تبلیغات دارد. در واقع سیستم بازاریابی که ایجاد کننده استاندارد بالای زندگی برای افراد است از گستره معنایی بسیار بالایی برخوردار است.

درک نادرست از بازاریابی عمدتا منجر به آن شده است که شرکت ها، حرکت های ظاهری و موقتی ای را برای رسیدن اهداف خود انجام دهند که در واقع این اقدامات ناقص و نارسا، اصلا مورد نظر علم بازاریابی نیست و با بازاریابی سنخیتی ندارد.

فلیپ کاتلر، اندیشمند برجسته بازاریابی معتقد است که بازاریابی تغییرات عمده ای از زمان انقلاب صنعتی یعنی دوره تولید تا به امروز داشته است. وی معتقد است که دنیا امروز در مرحله بازاریابی اجتماعی قرار دارد.

بازاریابی اجتماعی:

بنابر مفهوم بازاریابی اجتماعی ضروری است بازاریابان در تعیین سیاستگذاریهای بازاریابی بین ملاحظات سه گانه منافع شرکت، خواسته های مصرف کننده و منافع جامعه تعادل لازم را برقرار سازند. در ابتدا اکثر سرکت ها اهداف بازاریابی خود را عمدتا براساس سود شرکت در کوتاه مدت قرار می دادند اما بعدا آنها به اهمیت تامین بلند مدت خواسته های مشتریان پی بردند و این امر منجر به ظهور مفهوم بازاریابی اجتماعی گردید

در سال های اخیر روند رو به رشد دانش بازاریابی از محدوده بازاریابی اجتماعی نیز به سرعت گذر کرده است و وارد حوزه های بازاریابی رابطه مند و بازاریابی استراتژیک شده است.

بازاریابی از نگاه کاتلر؛ بازاریابی فرایندی اجتماعی و مدیریتی است که به وسیله آن افراد و گروه ها از طریق تولید و مبادله کالا با یکدیگر، به امر تامین نیاز ها و خواسته های خود اقدام می کنند. در واقع بازاریابی به دنبال تامین و ارضای نیازهاست.

آمیخته یا اجزای بازاریابی مک کارتی(۴P):

این ۴P عبارت است از هر نوع اقدامی که شرکت بتواند برای کالای خود و به منظور تحت تاثیر قرار دادن تقاضا، انجام دهد.

۱.کالا(PRODUCT)

۲.قیمت(PRICE)

۳.توزیع(PLACE OR DISTRIBUTION)

۴. ترویج(PROMOTION)

 

ترویج(Promotion):

منظور از ترویج همه ابزار ارتباطی محسوب می شود که می تواند پیامی را به مخاطب برساند. این موارد را می توان به ۵ گروه تقسیم بندی کرد:

۱.تبلیغات(Advertising): هرگونه ارایه و عرضه ایده ها، کالاها یا خدمات که یک واحد تبلیغاتی، فرد یا موسسه مشخص انجام دهد که مستلزم پرداخت هزینه باشد.

۲. روابط عمومی(Publice Relation): ایجاد مناسبات مطلوب با جوامع مختلفی که با شرکت سروکار دارند از طریق کسب و شهرت خوب، ایجاد تصویر ذهنی کلی مطلوب و برخورد مناسب با برطرف کردن مسایل، شایعه ها، حرف و حدیث ها و وقایع نامطلوب.

۳.پیشبرد فروش(Sales promotion): محرک های کوتاه مدت برای تشویق فروش یا خرید محصول و خدمات

۴.فروشندگی فردی(Personal Selling): فرایند فروش به شکل فردی که شامل ارایه حضوری و فرد به فرد یک کالا از یک فروشنده به یک خریدار است.

۵.بازاریابی مستقیم(Direct Marketing): استفاده از ارتباط مستقیم در جهت رسیدن به مصرف کننده و مخاطب، عمدتا از طریق بهره گیری از شیوه های نوین ارتباطی.

 

 

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به کانال تلگرامی کانال تلگرام بیستانه بپیوندید

کانال تلگرام بیستانه